بالصور: اختفاء النجوم في عزاء الراحل ماهر عصام وابنة نجم شهير تعلق باستياء

بالصور: اختفاء النجوم في عزاء الراحل ماهر عصام وابنة نجم شهير تعلق باستياء

أقيم عزاء الفنان الشاب ماهر عصام في مسجد الحامدية الشاذلية بالقاهرة، مساء يوم الاثننين الموافق 18 يونيو، وحضر العزاء عدد قليل من الفنانين، مع غياب الكثيرين من الفنانين المقربين للراحل ماهر عصام، الأمر الذي أثار استياء الشابة إيمي ابنة الفنان طلعت زكريا.

حضر العزاء عدد من مشاهير الفن، منهم آثار الحكيم ووفاء عامر والمخرج يسري نصر الله وماجد المصري وعمرو عبد الجليل وأحمد صيام وأحمد سلامة ودنيا عبد العزيز وشريف رمزي وأمل رزق وسامي مغاوري وكريم محمود عبد العزيز وميدو عادل وعهدي صادق وأحمد عزمي وعمرو عبد العزيز.

 

ومن الجدير بالذكر أنه تم نقل ماهر عصام إلى مستشفى إمبابة العام بعد تعرضه لأزمة صحية، وبعد محاولات من قابة املهن التمثيلية برئاسة الدكتور أشرف زكي، تم نقله إلى مستشفى دار الفؤاد، وتم نقله إلى العناية المركزة بعد أن أصيب بغيبوبة تامة، إلى أن توفاه الله عن عمر يناهز الـ 38 عاماً، وتم تشييع جثمانه من مسجد الشرطة بمدينة الشيخ زايد إلى مقابر العائلة بأبي رواش، وذلك في حضور عدد من نجوم الفن.

وفي التفاصيل، علقت إيمي ابنة النجم المصري طلعت زكريا باستياء شديد، وفي تعليقها هاجمت إيمي فناني مصر بشكل عنيف بسبب غدرهم للفنان الراحل ماهر عصام، وفي منشورها عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” قالت إيمي: ” كلمة حق الشدة فعلا بتبين (موت ماهر عصام ) اولا الناس إللى بتكتب على الفيس: ماهر وحبيبى وعشرة عمري والجو ده، كان نفسى اشوفكوا مشرفين ف العزا أو الجنازة إللي هي بتاعت ماهر، أصل مش كل الوسط ف روسيا بيتفرج ع الماتش ولا كل الوسط ف الساحل، للأسف انا أتصدمت.. ماهر كان بيقف مع كل الناس ف الوحش قبل الحلو، ولما مات كام واحد بس إللي كانوا معاه، هتكلم عنهم برضه بس كفاية بقا منظرة ف أم الوسط الغدار ده. ريحتنا بقت وحشة. دى حاجة”.
بالصور – ابنة نجم شهير تهاجم فناني مصري بسبب “غدرهم” بالراحل ماهر عصام.

 

وقالت ايمي طلعت زكريا في منشور عبر حسابها على موقع “فايسبوك”: “كلمة حق الشدة فعلا بتبين (موت ماهر عصام ) اولا الناس إللى بتكتب على الفيس: ماهر وحبيبى وعشرة عمري والجو ده، كان نفسى اشوفكوا مشرفين ف العزا أو الجنازة إللي هي بتاعت ماهر، أصل مش كل الوسط ف روسيا بيتفرج ع الماتش ولا كل الوسط ف الساحل، للأسف انا أتصدمت.. ماهر كان بيقف مع كل الناس ف الوحش قبل الحلو، ولما مات كام واحد بس إللي كانوا معاه، هتكلم عنهم برضه بس كفاية بقا منظرة ف أم الوسط الغدار ده. ريحتنا بقت وحشة. دى حاجة”.
وأضافت: “الحاجة التانية زي ما في ناس وحشة وقالت ماهر مات خلاص، زي ما في أشخاص ف نفس الوسط ده فوق الأخوات والرجولة والجدعنة، وهنيئا ليك بيهم يا ماهر، هتكلم عّن الفنان الخلوق صاحب صاحبه (محمد عبد الحافظ ).. لو اتكلمت عليك طول عمري مش هوفيك حقك، ربنا يكرمك ويجازيك خير على كل حاجة عملتها لصاحبك وعشرة عمرك. انا عارفة انها كانت صعبة عليك، بس انت كنت قدها”.

وختمت: “تاني راجل المحترم (اشرف زكي) الذي لم يبخل بشيء على اي فنان ف النقابة وموقفه مع ماهر لمثواه الأخير، وايضاً الفنان (احمد صيام) والصديق المحترم الزميل (حسن عيد ) و(ماجد المصري) و(هاني حسن الأسمر) ….غير كده شكليات ..يابختك بالناس إللي بتحبك ياماهر، ف الجنه ان شاء الله يانور عيني، كنت نعم الأخ والصاحب الجدع”.

 

إليكم بعض الصور من عزاء الفنان الراحل ماهر عصام:

\

نبذة عن الكاتب

يمنى ماهر شعلان محررة مقالات

مقالات ذات صله